Branding is een middel om producten, diensten of organisaties van elkaar te onderscheiden. Onder branding valt dus bijvoorbeeld de naam van je bedrijf, je merk, je logo en je slogan. Maar het is meer dan dat. Brandig komt terug in iedere vorm van communicatie met je klant. Het komt terug in de e-mails die je stuurt, in de advertenties die je plaatst en in de gesprekken die je voert. Branding gaat eigenlijk steeds meer over het creëren van een connectie met je klant. In dit artikel geven we een antwoord op de vraag ‘Wat is branding?’ en vertellen we wat de voordelen zijn van een goede branding strategie.

Wat is branding?

Branding stamt af van het Oudnoorse woord ‘brandr’. Dit betekent letterlijk brandmerken. In de 16e eeuw werd vee gebrandmerkt door hun eigenaren. Hiermee onderscheidden de veeboerderijen zich van elkaar. 

Zoals we al zeiden is branding aanwezig in elke vorm van communicatie. Het gaat niet alleen om je website en logo, maar ook om de gesprekken die je voert op social media en de nazorg naar je klanten. Elke interactie met jouw klant heeft invloed op de merkbeleving. 

Je zou dus kunnen zeggen dat branding ook een beetje over psychologie gaat. Je probeert bewust de beeldvorming van jouw merk te beïnvloeden. Je creëert niet alleen een positief gevoel over jouw product of dienst, maar je laat ook zien waar je voor staat. 

De voordelen van branding

Een succesvolle branding strategie kan jouw onderneming veel opleveren. Branding zorgt voor herkenbaarheid en onderscheiding. Door een sterke merkidentiteit ben je herkenbaar voor de klant. Dit is belangrijk nu consumenten veel meer keuzes hebben in producten, diensten en merken. Een herkenbaar merk zorgt voor vertrouwen. Klanten weten wat ze krijgen en wat ze kunnen verwachten wanneer ze een bepaald merk kopen. 

Een positieve merkbeleving kan de prijs van je product of dienst overstijgen. Dit is de reden waarom consumenten bereid zijn om voor bepaalde merken meer te betalen. Daarnaast geeft een goede merkpositionering focus en richting binnen je organisatie. Het zorgt ervoor dat alles wat je doet aansluit bij wat jouw merk belooft. Het zorgt voor trotse partners en medewerkers. Bovendien bouw je een langdurige relatie op met je klant. En last but not least: branding kan bijdragen aan je bedrijfsresultaten. We zetten alle voordelen van branding nog even op een rij:

  • Herkenbaarheid & onderscheiding
  • Kwaliteit, professionaliteit, vertrouwen
  • Emotionele klik en persoonlijkheid
  • Focus in je business
  • Trotse partners en medewerkers
  • Betere bedrijfsresultaten 
  • Klantloyaliteit

Branding strategie bepalen?

Je hebt nu een antwoord gekregen op de vraag ‘Wat is branding?’ Wil je met een branding strategie aan de slag? Een branding agency kan je hierbij helpen. Gespecialiseerde merkbureaus hebben veel ervaring met branding en met verschillende soorten merken.