Draait je product of dienst goed? Dan is het de hoogste tijd voor de volgende stap, namelijk; groei. Je wil meer klanten helpen en meer impact maken. Maar je bedrijf op een gezonde manier laten groeien is niet voor iedere ondernemer weggelegd. Dat lukt alleen wanneer je als ondernemer de juiste stappen durft te zetten en de juiste investeringen maakt. Dus is het voor jou tijd om te groeien? Lees dan snel verder. 

  1. Gebruik de juiste systemen 

Wil je groeien? Dan is het ontzettend belangrijk dat je de juiste systemen en tools gebruikt. Uit een enquête onder 4000 ondernemers bleek dat de meest succesvolle bedrijven innovatiever zijn. Zij bieden vaker nieuwe producten en diensten aan, passen technologie sneller toe en automatiseren steeds meer werkzaamheden. Deze systemen automatiseren een groot gedeelte van je werk, waardoor je meer tijd overhoudt om te doen waar je echt goed in bent, namelijk ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan webservices. Webservices bieden een oplossing voor communicatieproblemen tussen systemen. Op deze manier heb je nooit meer last van trage respons. Dit is een manier om twee systemen automatisch gegevens te laten uitwisselen. 

  1. Stel duidelijke doelen 

Als je wil groeien dan is het noodzakelijk om daar volledig op te focussen. Door zoveel mogelijk zaken te automatiseren, houd je dus meer tijd over om te werken aan je doelen. Hoe snel wil je groeien? Waar wil je staan over 3 maanden, 6 maanden en een jaar? Met een duidelijk doel voor ogen wordt het al een stuk gemakkelijker om de juiste strategie te hanteren. Ga je jouw doel bereiken door marketingactiviteiten of kan je juist beter een nieuw product ontwikkelen? Houd je doel constant voor ogen. 

  1. Blijf kritisch 

Om meer klanten te helpen en om écht impact te maken is het belangrijk om kritisch te blijven kijken naar je product of dienst. Waar zie je verbeteringen? Kan het sneller, beter en efficiënter? Wat voeg je toe om het nog gemakkelijker te maken voor de klant? Of moet je juist iets weghalen om het simpeler te maken? Blijf hier continu aan denken en zoek naar oplossingen om je product of dienst nog beter te maken. Blijf onderzoek doen naar de pijnpunten van de klanten en speel hierop in. 

 

  1. Durf fouten te maken 

Testen, testen en nog meer testen! In de meeste gevallen ontdek je pas of iets werkt door het simpelweg uit te proberen. Wees daarom ook zeker niet bang om fouten te maken. De meeste succesvolle ondernemers zijn juist succesvol geworden door eerst een aantal grote fouten te maken. Je leert van je fouten. Sterker nog, van fouten leer je nog meer dan van successen. Moet je daarom bewust fouten maken? Nee natuurlijk niet, maar mocht je fouten maken? Geen probleem, je komt er sterker van terug!