Een beetje ondernemer kan tegenwoordig niet meer zonder website. Of we nu op zoek zijn naar informatie, een service, een product of een persoon; de zoektocht begint vaak op het web. Wil je hier als ondernemer gevonden worden, dan is het hebben van een website een must. En niet zomaar een website, maar eentje die goed werkt, vindbaar is en er natuurlijk aantrekkelijk uitziet. Hieronder een aantal aandachtspunten voor het maken van een nieuwe website.

Wat wil je bereiken?

Het doel van het maken van een website is niet dat je naderhand kunt zeggen dat je een website hebt. Dat kun je natuurlijk wel, maar de site zelf is een middel om bijvoorbeeld te informeren, te verkopen of contact te leggen. Wanneer je zelf duidelijk voor ogen hebt wat je met jouw website wilt bereiken of mogelijk wilt maken, dan helpt dit je vervolgens bij het bepalen van een logische websitestructuur. Daarbij baken je de inhoud van de website af door dit steeds voor ogen te houden. Ben je van plan het bouwen van je website uit te besteden? Ook dan is het slim alvast over het doel van je site na te denken.

Structuur en gebruiksgemak

Op basis van het doel van je website kun je een opbouw gaan uitwerken. Deze opbouw moet logisch zijn voor je bezoeker. Verplaats je daarom zeker in de schoenen van jouw doelgroep. Als je duidelijk inzicht hebt in jouw doelgroep, weet je hoe je hen het beste kunt helpen op jouw website. Laat de content van je website hierop aansluiten. Deze content is ook weer belangrijk voor je vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Vergeet daarnaast de gebruiksvriendelijkheid van je site niet. Denk aan een duidelijke lay-out, passende titels en tussenkoppen voor teksten en een vlotte laadtijd.

Design

Nog een heel bepalende factor voor je website is design. Misschien denk je bij jezelf: design oké, maar het gaat uiteindelijk toch om de inhoud? Dat is zeker waar, maar vergeet niet dat de eerste indruk telt. Wellicht ben je zelf wel eens op een website terecht gekomen die er enigszins onbehouwen uitzag. Gaf dat je een gevoel van vertrouwen of juist niet? De inhoud kan nog zo goed zijn, het design is het eerste waarmee de klant in aanraking komt. Voor een professioneel ontwerp passend bij jouw onderneming of organisatie kun je altijd de hulp van een designbureau inschakelen.

Zelf doen of uitbesteden

Beschik je over behoorlijk wat tijd, een dosis creativiteit en de nodige technische kennis? Dan is zelf een website bouwen altijd een optie. Er zijn daarnaast ook doe-het-zelf pakketten waarmee je aan de slag kunt. Hiermee ben je sneller klaar, maar dit type websites zijn niet altijd even vindbaar in Google. Wil je een website die scoort op het gebied van vindbaarheid, veiligheid, design, content én marketing? En beschik je zelf niet over de nodige tijd en kennis om dit te bewerkstelligen? Dan kan een ontwerpbureau veel voor je betekenen.