Influencers worden vaak gezien als de toekomst in de marketingwereld. Een influencer is iemand die een grote rol speelt in de marketing en het maken van promotie. Dit gebeurd meestal offline via social media zoals Instagram of TikTok, maar ook via videokanalen zoals YouTube. Zij laten dan bijvoorbeeld een product zien en geven hier een review over, of nemen je mee naar bijvoorbeeld een beauty behandeling om een chirurg te promoten. Door een persoonlijke connectie te maken door middel van een video in plaats van bijvoorbeeld een facebook bericht, krijgen ze een sterkere band met hun volgers. Influencer marketing advertising kan dus ook voor uw bedrijf een goede marketingtool zijn.

Zoektocht naar een influencer

Nu u weet dat een influencer een goede marketingtechniek is, kunt u de volgende stap zetten: de zoektocht naar een geschikte persoon. Voor het zoeken naar een geschikte influencer kunt u contact opnemen met een Influencer marketing agency. Door het inschakelen van een influencer bureau kunt u samen bespreken wat uw doelstellingen zijn en of een influencer überhaupt geschikt is voor uw bedrijf. Door dit eerst te bespreken met professionals krijgt u een nog beter beeld wat u ermee kan en wat niet en of het geschikt is, of dat u toch naar een andere tool moet zoeken.

Voordelen influencer marketing

Er zijn verschillende voordelen bij het inschakelen van een influencer. Een van de grootste voordelen is dat u uw bedrijf onderscheid van concurrenten met deze tool, omdat de boodschap door het spreken in video’s geloofwaardiger overkomt. Door de persoonlijke aanbeveling kan er sneller en beter vertrouwen gewekt worden. Een ander voordeel is dat je de doelgroep makkelijker kunt bereiken met de juiste influencer, en dat, afhankelijk van de influencer, de kosten kunnen variëren. Sommige influencers hebben een grote kennis van een bepaald onderwerp of product en laten dit zien door een eigen blog of vlog, waardoor de doelgroep het hierdoor sneller kunnen vertrouwen.

Soorten influencer niveaus

Er zijn vijf verschillende niveaus voor influencers: mega (1 miljoen+ volgers), macro (100.000 tot 1 miljoen volgers), meso (50.000 tot 100.000 volgers), micro (5000 tot 50.000 volgers) en nano (maximaal 5000 volgers). Een mega influencer is meestal actief op verschillende kanalen. Dit kunnen artiesten zijn tot ‘reguliere’ mensen die bekend zijn geworden door hun video’s. Een influencer met minder volgers, zoals de meso influencer, is vaak makkelijker te bereiken. De kosten verschillen ook per influencer niveau, alsook de geloofwaardigheid en professionaliteit.

Influencer marketing trends

Een van de trends in influencer marketing is dat micro- en nano influencers vaker samenwerken. Het is voor influencers van deze twee niveaus namelijk makkelijker om interactie te hebben met volgers die bijvoorbeeld een comment geven onder een post, waardoor er een betere relatie ontwikkeld wordt. Een ander trend voor 2022 is E-commerce. Mede door de lockdown wordt online marketing steeds meer gebruikt en wordt het steeds populairder. Het gebruik van meerdere kanalen is overigens ook een trend en wordt ook wel ‘cross channeling’ genoemd. De doelgroep wordt op een bredere bereik aangesproken hierdoor. Tot slot is het goed om meer bezig te gaan met video-content dan foto’s, gezien dit meer interesse wekt.