Of je nu zelf aan de slag gaat met de teksten voor je website of daar een copywriter voor inschakelt, er zitten een aantal regeltjes verbonden aan het schrijven van goed vindbare teksten. Deze regels zijn gebaseerd op hoe Google graag wil dat je content eruit ziet, hoewel niemand 100% zeker weet hoe het algoritme precies in elkaar steekt. Als je je echter zoveel mogelijk aan de meest logische eisen houdt, is de kans dat je met de tekst hoog scoort in Google alvast een stuk groter. Want teksten schrijven voor Google, hoe doe je dat precies?

 

Lees meer op: https://www.doublesmart.nl/copywriting/seo/.

 

Doe een zoekwoordenonderzoek

Voordat je begint met schrijven is het belangrijk dat je checkt wat het geschatte zoekvolume en de concurrentie is op alle relevante termen. In veel gevallen betekent dat dat je voor andere zoekwoorden moet gaan, waar weliswaar een lager zoekvolume op zit, maar ook stukken minder concurrentie. Een SEO copywriter kan je vertellen hoe je zo’n zoekwoordenonderzoek interpreteert en dus welke zoektermen je het beste kunt gebruiken.

 

Technische eisen aan de teksten

SEO teksten moeten een bepaalde opbouw en structuur hebben. Ze moeten bijvoorbeeld worden opgedeeld in (niet te lange!) alinea’s met duidelijke tussenkoppen. De zinnen moeten niet te lang zijn en daarnaast is het slim om her en der belangrijke punten vetgedrukt te maken. Dit zorgt er samen voor dat de tekst als het ware makkelijk ‘scanbaar’ is. Dit wil zeggen dat de lezer zonder et veel moeite voor te hoeven doen de juiste informatie kan vinden en zelf kan beslissen welke delen hij al dan niet leest.

 

Daarnaast is het ook erg belangrijk om de juiste headings te selecteren. De titel wordt een H1, overige koppen H2 of H3, afhankelijk van hun relevantie voor zoekmachines. H4 tussenkoppen worden eigenlijk vrijwel nooit gebruikt, dus deze mag je vergeten.

 

Inhoudelijke eisen aan de teksten

Om goed vindbaar te zijn in Google is het belangrijk dat je de zoekwoorden die uit het zoekwoordenonderzoek komen op de juiste wijze verwerkt in de teksten. Zet ze in ieder geval in de titels en tussenkoppen en verder nog een aantal keer in de lopende tekst. Als je een zoekwoorddichtheid tussen de 1,5% en 2% aanhoudt zit je meestal wel goed. Je wilt namelijk voorkomen dat je de tekst overoptimaliseert, want dat heeft Google snel genoeg in de gaten en wordt afgestraft.

 

Om diezelfde reden wil je natuurlijk dat de teksten los van het feit dat ze zoekmachinevriendelijk zijn, ook lekker leesbaar zijn. Om die reden schakelen veel ondernemers een SEO expert in, zoals Doublesmart. In hun SEO hub lees je alvast alles over wat SEO precies inhoudt en wat ze daarin voor je kunnen betekenen. En vind je het toch wat lastig om zelf met je teksten aan de slag te gaan? Dan kunnen zij dat voor je uit handen nemen.